Les 8 - Servo motor besturen

Een servomotor is een motor die je een precieze hoek kunt verdraaien. Deze motoren draaien dus niet gewoon, maar gaan naar een stand toe. Dus perfect geschikt voor robotica en mechanische besturing. Hier is een stap-voor-stap les om je te helpen een servomotor te bedienen met een Arduino.

Benodigdheden

  1. Servomotor (blauw motortje)

Stap 1: Hardware Aansluiten

  1. Verbind de Servomotor met de Arduino:
    • Sluit de bruine of zwarte draad van de servo (GND) aan op een van de GND-pinnen op de Arduino.
    • Sluit de rode draad van de servo (VCC) aan op de 5V-pin van de Arduino.
    • Sluit de oranje of gele draad van de servo (signaal) aan op een digitale pin op de Arduino (bijvoorbeeld pin 9).

Stap 2: Programmeren (Let op laat de Servo niet eindeloos draaien, dan slijt hij erg snel!)

  1. Start een nieuw project in de Arduino IDE.
  2. Gebruik de Servo-bibliotheek:
    #include <Servo.h>
  3. Declareer de (eerste) Servo:
    Servo servo1;        // Hier stel je servo 1 in
    int positie1 = 0;    // voorlopige positie voor servo1
  4. Setup-functie:
    void setup()
    {
       servo1.attach(9);  // Koppel de servo aan pin 9
    }
  5. Loop-functie: Laat de servo bewegen.
    void loop()
    {
       // Stapjes van 0 naar 180 graden
       for (positie1 = 0; positie1 <= 180; positie1 += 1)
       { 
          servo1.write(positie1);               // Draai de servo naar de positie
          delay(15);                            // Wacht 15ms tussen om de servo de tijd te geven om de positie te bereiken
       }
    
       // Stapjes terug van 180 naar 0 graden
       for (positie1 = 180; positie1 >= 0; positie1 -= 1)
       { 
          servo1.write(positie1);
          delay(15);
       }
    }

Tips en Uitbreidingen