Les 1a - Eerste Stappen met Arduino

Benodigde Materialen:

Stap 1: Aansluiten van de LED

  1. Sluit een draadje aan vanaf pootje (D)13 van de Arduino, naar het gaatjesbord.
  2. Nu moet er een weerstandje komen om de stroom niet te groot te laten worden voor het LED-lampje. Plaats dus, in hetzelfde dwars-rijtje van 5 gaatjes, één pootje van het weerstandje. Het andere pootje moet ergens anders (ander groepje van 5 gaatjes) geplaatst worden.
  3. Prik nu LED op je gaatjesbord. Let erop dat de LED een lange en een korte poot heeft. Bij de lange poot gaat de stroom naar binnen en de stroom gaat terug vanaf de korte poot naar de GND. Het lange pootje komt dus bij het vrije uiteinde van de weerstand. Let er op dat het korte pootje van de LED in een ander groepje van 5 gaatjes zit.
  4. Vanaf het korte pootje gaat nu weer een draadje naar de GND
  5. In de animatie hieronder⬇️ zie je hoe de stroom loopt.

blink-animatie

Stap 2a voor laptop: Arduino software Installeren

Nu moeten we nog de Arduino programmeren. Dit kan met de Arduino software. Deze moeten we eerst downloaden. Dit kan voor Windows, Apple en Linux laptops. Voor Chromebooks of als het installeren niet lukt, doe stap 2b.

  1. Ga naar de Arduino-website op je computer en klik op "Software" in het bovenste menu.
  2. Op de softwarepagina, zoek je bij Download options de juiste versie voor jouw computer (meestal Windows 10 and newer) en download je deze (Let op! download niet de Nightly builds!).
  3. Installeer de gedownloade software en geef het programma alle gevraagd toestemmingen. Installeer ook extra programma's, anders werkt het straks niet.
  4. Wanneer de installatie voltooid is, open je de Arduino software. Je ziet nu de basis van een Arduino programma.

Stap 2b voor chromebook: Arduino Webomgeving

Als je de Arduino software niet kunt installeren kun je ook naar de cloud omgeving gaan.

$arduino-logo.svg

  1. Als je Chromebook onderin al het logo van de Arduino heeft. Klik je daar op.
  2. Anders ga je naar de Arduino-website op je computer en klik op "Cloud" in het bovenste menu en dan "get started for free".
  3. Ga naar "Sign in". Log in met je Google account em kies een (unieke) username.
  4. Wanneer alles gelukt is, ga je naar "Sketches". Je ziet nu de basis van een Arduino programma.

Stap 3: Knipperlichtje programmeren

We gaan nu een programma schrijven om het LED-lampje aan en uit laten knipperen. Pas het basisprogramma aan tot het er uit ziet als hieronder. Let goed op hoofdletters en leestekens!

/*
  Dit programma laat een LED knipperen
*/

// Hier geef je een variable een waarde. Bijvoorbeeld rood voor een rode LED.
int rood = 13;

// Dit is de setup. Dit runt één keer wanneer de Arduino aangezet wordt.
void setup()
{
  pinMode(rood, OUTPUT);      // Hier vertellen we de Arduino dat de pin voor rood (dus 13) een uitgang is.
}

// Als de setup klaar is, start de loop. Deze blijft zich continu herhalen
void loop()
{
  digitalWrite(rood, HIGH);   // Zet stroom op pin rood (dus lampje aan)
  delay(1000);                // Wacht 1000 miliseconde
  digitalWrite(rood, LOW);    // Geen stroom meer op pin rood
  delay(1000);                // Wacht weer 1000 miliseconde en dan weer herhalen
}

Stap 4: Programma versturen naar de Arduino

  1. Wanneer je klaar bent met het schrijven van je programma, staat het alleen op je computer. We moeten we het nog naar de Arduino sturen.
  2. Koppel de Arduino met een USB kabel aan je computer.
  3. We moeten de Arduino software nog uitleggen welke Arduino we hebben. Kijk op de Arduino welke je hebt: Uno of Nano bijvoorbeeld. Bij Select Board vullen we dit in en ook op welke USB poort hij zit (meestal iets met COM3 of zo).
  4. Klik op de Upload knop ➡️ om het script naar de Arduino te uploaden (of ctrl-U op je toetsenbord). Zodra het script is geüpload, moet de LED beginnen te knipperen.
  5. Als alles gewerkt heeft klik je op 'Bestand' en vervolgens op 'Opslaan'. Kies een naam voor je project (bijvoorbeeld 'Knipperlichtje').

Foutopsporing

Als de LED niet knippert, controleer dan het volgende: