Les 1b - Neppe Arduino's online
Arduino Knipperlicht-project met Wokwi
Introductie
Deze les doe je alleen als je geen Arduino bij de hand hebt, of als het installeren van de Arduino software niet lukt!
Als je geen echte Arduino hebt, doe je alsof online. Je kunt online code schrijven maar ook online lampjes en weerstandjes toevoegen. Bijna net zo leuk als in het echt! Dit kan met de website wokwi.com Je hoeft geen software te installeren; alles gebeurt in je browser!
In deze les maken we een het knipperlicht in Wokwi.
Stap 1: Open Wokwi en maak een nieuw Arduino project
- Ga naar Wokwi.
Stap 2: Code schrijven in Wokwi
- Schrijf de volgende code:
Typ zelf de code. Als je code kopieert en plakt leer je er niets van!
void setup()
{
pinMode(13, OUTPUT);
}
void loop()
{
digitalWrite(13, HIGH);
delay(1000);
digitalWrite(13, LOW);
delay(1000);
}
Uitleg van de code
- pinMode(13, OUTPUT); vertelt de Arduino dat pin 13 stroom gaat uitsturen.
- digitalWrite(13, HIGH); zet pin 13 aan en laat de LED branden.
- delay(1000); laat de Arduino 1 seconde wachten.
- digitalWrite(13, LOW); zet pin 13 uit en de LED gaat uit.
Stap 3: Voeg een LED toe aan je simulatie
- Druk op het plusje in Wokwi om een LED toe te voegen aan pin 13.
- Zorg ervoor dat de anode (lange poot) van de LED verbonden is met pin 13 en de kathode (korte poot) met de GND.
- In de simulatie is een weerstand niet nodig. De neppe LED kan tenslotte niet kapot. Het is wel zo netjes om dit toch toe te voegen.
Stap 4: Start de simulatie
- Klik op de 'Start' knop in Wokwi om de simulatie te starten.
Resultaat
De LED in je simulatie zou nu moeten knipperen!
Foutopsporing
Als de LED niet knippert in de simulatie:
- Controleer of de LED correct is verbonden (anode naar pin 13, kathode naar GND).
- Controleer de polariteit van de LED.
- Controleer of de eventuele weerstand goed aan de led of Arduino vast zit.
- Zorg ervoor dat er geen fouten zijn in de code.
Afsluiting
Met Wokwi kun je snel en eenvoudig Arduino-projecten simuleren zonder fysieke componenten nodig te hebben. Zo kun je thuis verder oefenen. Veel plezier met experimenteren en leren op Wokwi!
Begrippenlijst
-
Arduino: Dit is een supercoole elektronische tool waar je allerlei dingen mee kunt maken. Het kan bijvoorbeeld zien of er licht is, of je een knop indrukt, of zelfs een berichtje op Twitter leest! En het kan dingen doen zoals een motortje laten draaien, een lampje laten branden of zelfs iets op internet zetten.
-
LED (Light Emitting Diode): Dit is gewoon een piepklein lampje dat licht geeft als er stroom doorheen gaat.
-
220-Ohm weerstand: Dit is een onderdeeltje dat ervoor zorgt dat er niet te veel stroom door je lampje gaat. Als er te veel stroom zou gaan, kan je lampje kapot gaan!
-
Pin: Dit zijn de kleine metalen pinnetjes op je Arduino waar je je draden aan vastmaakt.
-
Anode: Dit is het langste pootje van je LED-lampje. Hier sluit je de draad aan die van de stroombron (je Arduino) komt.
-
Kathode: Dit is het kortste pootje van je LED-lampje. Hier sluit je de draad aan die terug naar de stroombron (je Arduino) gaat.
-
Foutopsporing (Debugging): Dit is als een speurtocht om te vinden waarom je code of je circuit niet werkt zoals je wilt.
-
'Blink' Project: Dit is je eerste Arduino-project waar je een LED-lampje aan en uit laat knipperen. Het is een geweldige manier om te beginnen met het leren over Arduino en programmeren.