Les 1b - Neppe Arduino's online
Deze les doe je alleen als je geen werkende Arduino bij de hand hebt!
Wat is Wokwiki met Wokwi.
Als je geen werkende Arduino hebt, doe je alsof online. Je kunt online code schrijven maar ook online lampjes en weerstandjes toevoegen. Bijna net zo leuk als in het echt! Dit kan met de website wokwi.com Je hoeft geen software te installeren; alles gebeurt in je browser!
In deze les maken we een het knipperlicht in Wokwi.
Stap 1 - Open Wokwi en maak een nieuw Arduino project.
Klik op de link Wokwi Uno.
Of op Wokwi nano
Stap 2 - Code schrijven in Wokwi
Schrijf de volgende code:
Typ zelf de code. Als je code kopieert en plakt leer je er niets van!
void setup()
{
pinMode(13, OUTPUT);
}
void loop()
{
digitalWrite(13, HIGH);
delay(1000);
digitalWrite(13, LOW);
delay(1000);
}
Uitleg van de code
- pinMode(13, OUTPUT); vertelt de Arduino dat pin 13 stroom gaat uitsturen.
- digitalWrite(13, HIGH); zet pin 13 aan en laat de LED branden.
- delay(1000); laat de Arduino 1 seconde wachten.
- digitalWrite(13, LOW); zet pin 13 uit en de LED gaat uit.
Stap 3 - Voeg een LED toe aan je simulatie
- Druk op het blauwe plusje in Wokwi om een LED toe te voegen.
- Zorg ervoor dat het (kromme) A pootje van de LED verbonden is met pin 13.
- Voeg nog een weerstand toe met het het plusje en verbind deze met het (rechte) C pootje.van de LED en de andere kant met GND van de Arduino.
Stap 4 - Start de simulaie.
Klik op de groene 'Play' knop om de simulatie te starten. De LED in zou nu moeten knipperen!🥳
Foutopsporing
Als de LED niet knippert in de simulatie:
- Controleer of de LED correct is verbonden (kromme pootje naar pin 13, rechte via het weerstandje naar GND).
- Controleer of draadjes wel vast zitten aan de pootjes.
- Zorg ervoor dat er geen fouten zijn in de code.
Begrippenlijst
-
Arduino: Dit is een supercoole elektronische tool waar je allerlei dingen mee kunt maken. Het kan bijvoorbeeld zien of er licht is, of je een knop indrukt, of zelfs een berichtje op Twitter leest! En het kan dingen doen zoals een motortje laten draaien, een lampje laten branden of zelfs iets op internet zetten.
-
LED (Light Emitting Diode): Dit is gewoon een piepklein lampje dat licht geeft als er stroom doorheen gaat.
-
220-Ohm weerstand: Dit is een onderdeeltje dat ervoor zorgt dat er niet te veel stroom door je lampje gaat. Als er te veel stroom zou gaan, kan je lampje kapot gaan!
-
Pin: Dit zijn de kleine metalen pinnetjes op je Arduino waar je je draden aan vastmaakt.
-
Anode: Dit is het langste pootje van je LED-lampje. Hier sluit je de draad aan die van de stroombron (je Arduino) komt.
-
Kathode: Dit is het kortste pootje van je LED-lampje. Hier sluit je de draad aan die terug naar de stroombron (je Arduino) gaat.
-
Foutopsporing (Debugging): Dit is als een speurtocht om te vinden waarom je code of je circuit niet werkt zoals je wilt.
-
'Blink' Project: Dit is je eerste Arduino-project waar je een LED-lampje aan en uit laat knipperen. Het is een geweldige manier om te beginnen met het leren over Arduino en programmeren.