Les 7 - Geluiden maken met een Arduino
Het werken met geluid in Arduino-projecten kan zowel leerzaam als leuk zijn. In deze les ga ik je laten zien hoe je geluid kunt genereren en manipuleren met een Arduino. We zullen een eenvoudige speaker gebruiken om geluid te maken.
Benodigdheden
- Arduino Uno of een vergelijkbaar bord
- speaker
- weerstand (optioneel, om het geluid wat zachter te maken)
Stap 1: Hardware Aansluiten
- Verbind de speaker met de Arduino:
- Sluit een draad van de speaker aan op een digitale pin op de Arduino (bijvoorbeeld pin 8).
- Sluit de andere draad van de speaker aan op de GND (ground) pin op de Arduino.
- Als je een weerstand gebruikt, plaats deze dan tussen de speaker en de digitale pin.
Stap 2: Programmeren
-
Start een nieuw project in de Arduino IDE.
-
Schrijf de volgende code:
int speaker = 8; // Buzzer aangesloten op pin 8 void setup() { pinMode(speaker, OUTPUT); // Zet de speaker pin als output } void loop() { tone(speaker, 440); // Genereer een toon van 440 Hz op de speaker (dit is een centrale A) delay(1000); // Wacht 1 seconde noTone(speaker); // Stop de toon delay(1000); // Wacht nog een seconde }
Stap 3: Maak een melodietje
Hieronder staat de toonladder rond de centrale A (440Hz). Maak hiermee een melodietje
#define NOTE_A3 220
#define NOTE_B3 247
#define NOTE_C4 262
#define NOTE_D4 294
#define NOTE_E4 330
#define NOTE_F4 349
#define NOTE_G4 392
#define NOTE_A4 440
#define NOTE_B4 494
#define NOTE_C5 523
#define NOTE_D5 587
#define NOTE_E5 659
#define NOTE_F5 698
#define NOTE_G5 784
#define NOTE_A5 880
Tips en Uitbreidingen
- Melodieën: Experimenteer met verschillende frequenties en timings om melodieën te maken.
- Keyboard: Maak een eigen piano met toetsen.
- Gebruik sensoren: Voeg sensoren toe om het geluid te veranderen op basis van licht, temperatuur, of beweging.